Onko jossain romaanissa tai/ja tietokirjassa kerrottu hovimaalareiden elämästä ja työstä?

Kysytty

Onko jossain romaanissa tai/ja tietokirjassa kerrottu hovimaalareiden elämästä ja työstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin Helmet-kirjastoista löytyviä teoksia, joissa käsitellään hovissa tai hoveille työskennelleitä taiteilijoita.

Valtonen, Pekka : Hullun keisarin hovissa - alkemisteja, tähtitieteilijöitä ja taiteilijoita Rudolf II:n Prahassa

- sukellus 1600-luvun Eurooppaan ja Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan hallitsijan hoviin

Kämäräinen, Eija (toim.): Pinx: maalaustaiteen mestareita 1 : Kirkon ja kuninkaan kunniaksi

- tietokirja suurista kirkko- ja hovitaiteilijoista

Aartomaa, Ulla: Naisten salonki : 1700-luvun eurooppalaisia naistaiteilijoita

- tietokirja naistaitelijoista, joista osa sai jo 1700-luvulla toimeksiantoja hoveista

Guy, John: Wonder of the age : master painters of India 1100-1900

- Intian kuuluisia taiteilijoita ja hovimaalareita keskiajalta uuteen aikaan

Tabucchi, Antonio: Unien unia

- novelleja kuuluisien kirjailijoiden ja taiteilijoiden, myös hovimaalareiden, unista

El Torres: Goya - The terrible sublime

- sarjakuva romantiikan ajan Espanjan hovimaalarista Goyasta

Kanto, Anneli: Rottien pyhimys

- romaani siitä, kuinka Hattulan pyhän ristin kirkon maalaukset olisivat saattaneet syntyä