Hei! Onko jonkin kirjaston verkkosivuston käyttöliittymä saanut erityisen paljon hyvää palautetta helppokäyttöisyydestä?
Vastaus
En muista kuulleeni, että minkään kirjaston verkkosivut olisivat saaneet erityisen paljon kehuja helppokäyttöisyydestään, eikä tietokannoista tai Google-haullakaan löytynyt oikein niitä koskevia vertailuja. Enemmänkin on tutkittu sitä, miten helppokäyttöinen jokin verkkosivusto tai sen osa tai tietokanta on. Tällaisia ovat esimerkiksi Hanna Heinäsen pro gradu -tutkielma ”Digitaalisen kirjaston käytettävyyden arviointi: JYKDOK-Finnan käytettävyys-tutkimus” (https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/94835/GRADU-1389359776.pdf), Taru Särkän pro gradu -tutkielma ”Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjaston verkkotekstien käytettävyys ja kirjaston representaatio” (https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/42680/URN%3aNBN%3a…), Tuuli Pietilän pro gradu -tutkielma ”Lasten digitaalisten kirjastojen käytettävyys: vertailussa lasten kansainvälinen digitaalinen kirjasto ja Vaski-kirjastojen Overdrive-sivusto” (http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/97332/GRADU-1434002313.pdf), Marjatta Ojalan ”Mitä asiakkaat kirjastolta verkossa odottavat? Responsiivisen nettisivun suunnittelu korkeakoulukirjastolle” (http://www.kreodi.fi/en/13/Artikkelit/272/Mit%C3%A4-asiakkaat-kirjastol…) ja Leena Järveläisen artikkeli ”Verkkosivujen uudistus vaatii uutta ajattelua” (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u…).
Toki varmasti useimmat kirjastot pyrkivät siihen, että verkkosivut olisivat ainakin kirjaston kohderyhmälle helppokäyttöiset. Jos kiinnostaa itse tarkastella, miten hyvin kirjastojen seivut noudattavat helppokäyttöisyyden periaatteita, ohjeita niihin löytyy osoitteista http://www.saavutettavuus.fi/testaus.php, http://www.w3.org/Translations/WCAG20-fi/ (enemmän teknistä estettömyyttä) ja http://www.tieke.fi/download/attachments/15112643/esteettomyysopas.pdf.
Kommentoi vastausta