Onko Itävallan nimi Austria johdettavissa latinan auster = etelä, etelätuuli, australis = eteläinen, vai muinais-norjan viikinkien sanasta austr=itä,…

Kysytty

Onko Itävallan nimi Austria johdettavissa latinan auster = etelä, etelätuuli, australis = eteläinen, vai muinais-norjan viikinkien sanasta austr=itä, itätuuli? UIlottuiko normannien/ viikinkien vaikutus siis Itävaltaan saakka?
Australiaa pidettiin aikoinaan kuvitteellisen valtavan laajaan Terra Australikseen liittyvänä ja siitä nimi. Tietysti Bourbonien ym valtakunnasta katsoen Itävalta oli "idässä", mutta sittenkin..?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etymologinen verkkosanakirja Etymonline https://www.etymonline.com/search?q=Austria kertoo asiasta seuraavaa:

central European nation, from Medieval Latin Marchia austriaca "eastern borderland." German Österreich is "eastern kingdom," from Old High German ostar "eastern" (from Proto-Germanic *aust- "east," literally "toward the sunrise," from PIE root *aus- (1) "to shine," especially of the dawn) + reich "kingdom, realm, state" (from Proto-Germanic *rikja"rule," from PIE root *reg- "move in a straight line," with derivatives meaning "to direct in a straight line," thus "to lead, rule"). So called for being on the eastern edge of Charlemagne's empire. Related: Austrian.

Tämän lähteen mukaan tuo Austria olisi siis lähtöisin keskiajan nimestä, jota käystettiin Kaarle Suuren valtakunnan rajamaasta.

Englanninkielisessä Wikipediassa on mainittu nimen ensimmäiset esiintymät, jotka sijoittuvat keskiajalle. Austrie marchionibus (Margrave of Austria) Konrad III:n ja Klosterneuburgin luostarin sopimuksessa1147. Pyhän saksalals-roomalaisen keisarikunnan keisarin Fredrik Barbarossan Privilegium Minus-dokumentissa vuodelta 1156 käytetään nimiä marchiam Austriae ja Austriae ducatum.

Ei siis vaikuttaisi siltä, että viikingeillä on osuutta asiaan. Tuon etymologisen sanakirjan mukaan

*aust- on indoeurooppalainen juuri, joka liittyisi merkityksiin paistaa/hohtaa ja viitaisi auringonnousuun ja näin ollen se olisi kehittynyt myös germaanisiin kieliin protogermaanin muodosta aust- muotoon ost-/öst-. Sama juuri olisi tuossa mainitsemassasi auster etelätuuli ja australis eteläinen (mon. neutr. australia "eteläiset alueet")  -sanoissa latinan kielessä.

Englannin kielen etymologian asiantuntijoita on yliopistoissa, esim. Helsingin yliopiston englannin kielen laitoksella. Heiltä voisi saada lisätietoa.