Onko ihmisen fixaatiolle tieteellistä selitystä, esimerkiksi pakottava mielihalu matkustaa johonki etäiseen maailmankolkkaan?

Kysytty

Onko ihmisen fixaatiolle tieteellistä selitystä, esimerkiksi pakottava mielihalu matkustaa johonki etäiseen maailmankolkkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fiksaation sanakirjamerkitys on kiinnittäminen, kiinnittyminen, kestävöiminen, fikseeraaminen, fiksoiminen; fysiolkatseen kiinnittäminen kohteeseen; psyk. takertuminen totunnaiseen menettelyyn esim. ongelmanratkaisussa t. kehityksen takertuminen jhk vaiheeseen t. kiintymyksen takertuminen jhk varhaisemman vaiheen kohteeseen. (Kielitoimiston sanakirja, verkkoversio)

Lääketieteen termit -teoksen (Duodecim, 2007)  mukaan fiksaatio merkitsee psykoanalyysissä 2) (seksuaalisen) toiminnan jääminen aikaisemman kehitysvaiheen tasolle.

Yleiskielessä sanaa käytetään kevyemmin. Kuvaamasi pakottava matkustamisen halu ei välttämättä ole suoranaisesti fiksaatio sanakirjamerkityksessä. Halu matkustaa ei ole myös pakkotoiminto https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00403&p_hakusana=pakkotoiminnot. Siis pakonomainen tarve noudattaa jotain rituaalia. Voisiko halussa matkustaa olla kyse yksinkertaisesti intohimosta?