Onko Helsinkin kaupunginkirjastossa koskaan tehty LIBQUAL+ tutkimus? Mikä vuonna? Onko mahdollista nähdä tutkimusta?
Vastaus
Helsingin kaupunginkirjastossa ei ole tehty LIBQUAL+ tutkimusta.
Helsingin yliopiston käyttötutkimushankkeena on tuotettu kirjastojen laatujärjestelmä, Libarary Services Quality Information System - SQIS. Se on kirjastojen panos Helsingin yliopiston pyrkimyksessä integroida järjestelmällinen laatutyö osaksi yliopiston normaalia toimintaa. SQIS pohjautuu Association of Reasearch Libraries:n kehittämään LibQUAL+-laatutyökaluun, jota on testattu yli 500 kirjastossa yhdysvalloissa ja Euroopassa. Kuten esikuvansa, kirjastojen laatujärjestelmä:
1. Edistää laadukkuutta tarjotuissa kirjastopalveluissa
2. Auttaa kirjaston henkilökuntaa ymmärtämään asiakkaiden näkemyksiä palveluiden laadusta
3. Tuottaa systemaattista asiakaspalautetta pitkällä aikavälillä
4. Mahdollistaa eri kirjastoyksiköiden vertailun
5. Auttaa tunnistamaan parhaat käytännöt kirjastopalveluissa
6. Kehittää kirjastojen henkilökunnan valmiuksia datan analysointiin ja niiden pohjalta tehtäviin toimenpiteisiin
Vaikka SQIS ei toistaiseksi voikaan mainostaa itseään yhtä testattuna kuin LibQUAL+, se on huolellisesti räätälöity Helsingin yliopiston kirjastoille ja pilotin ja asiantuntijalausuntojen perusteella soveltuu hyvin kirjastojen palveluiden laadun kehittämisen välineeksi.
Lisätietoja:
Suunittelija Mikael Vakkari mikael.vakkari@helsinki.fi
Tarkempi kuvaus hankkeesta;
Tuloksia ja raportteja;
http://www.helsinki.fi/tietopalvelut/hankkeet/latu.htm
Hankkeen kyselylomake:
https://kampela.it.helsinki.fi/elomake/lomakkeet/405/lomake.html
LibQUAL:
http://www.libqual.org/
http://www.helsinki.fi/tietopalvelut/hankkeet/KTH_kehityssuunnitelma_20…
http://www.helsinki.fi/kirjastot/verkkari/2005/04/asiakaskysely.html
Ammattikorkeakoulujen asiakastyytyväisyyskyselyn raportti löytyy sivulta
http://www.arene.fi/files/pages/89/Risut_ja_ruusut_www.pdf
Kommentoi vastausta