Onko Helsingin metroa koskevia kirjoja (ei viranomaisraportteja) julkaistu sen jälkeen, kun Martti Sainion "Musta kassa" ilmestyi 1980-luvun alkupuolella?

Kysytty

Onko Helsingin metroa koskevia kirjoja (ei viranomaisraportteja) julkaistu sen jälkeen, kun Martti Sainion "Musta kassa" ilmestyi 1980-luvun alkupuolella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen käynyt läpi Helmet-tietokannan metroa koskevan aineiston ja lisäksi yliopiston kirjaston Helka-tietokannasta löytyvän aineiston, mutta Mustan kassan lisäksi en löytänyt Helsingin metroa koskevaa kirjallisuutta, joka ei olisi eri virastojen toteuttamia tutkimuksia tai raportteja. Helsingin pääkirjaston Helsinki-kokoelmassakaan ei vaikuttaisi Mustan kassan lisäksi olevan vastaavaa materiaalia.

Artikkelitietokanta Aleksissa Helsingin metroa käsiteltiin seuraavissa arikkeleissa:
- Kun Metrosta mörkö nousi (Aikakauslehti Historia, 2005, nro 4, s. 26-29)
- Ei rahaa riidan keskelle : valtio maksaisi Vuosaaren sataman jos kiistat loppuisivat, Espoon metro epäilyttää Helsinkiä (Auto & liikenne) (HS 16.10.1999)
- Kun metro haluttiin ja saatiin väkisin : se kauhea liikennetutkimus vuodelta 1968 (Auto & liikenne) (HS 17.10.1998)
- Helsingissä mennään metrolla : kiistelty ja kiitetty kulkija (Tekniikan maailma 1997, nro 11, s. 14-19)
- Metro - idän pikajuna (HS, kuukausiliite 1997, nro 6, s. 33-42)

Lisäksi Espooseen suunniteltua länsimetroa käsiteltiin parissakymmenessä lähinnä Helsingin Sanomien artikkelissa

Tieteellisten kirjastojen artikkelitietokanta Artosta ei sopivia artikkeleita löytynyt