Onko hallitusneuvottelut käyty aina Säätytalolla? Onko niitä käyty muualla, kuten Valtioneuvoston linnassa, Eduskuntatalossa, Presidentinlinnassa, tms.? Jos…

Kysytty

Onko hallitusneuvottelut käyty aina Säätytalolla? Onko niitä käyty muualla, kuten Valtioneuvoston linnassa, Eduskuntatalossa, Presidentinlinnassa, tms.? Jos otetaan huomioon koko se aika kun Suomessa on ollut hallituksia.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Autonomisen Suomen aikana keisari nimitti senaatin, eikä silloin käyty varsinaisia hallitusneuvotteluita. Ensimmäiset varsinaiset hallitusneuvottelut järjestettiin itsenäistymisen alla vuonna 1917. Neuvotteluiden pitopaikkana oli Säätytalo.

Tästä lähtien hallitusneuvotteluja on pidetty Säätytalolla. Missään säädöksissä ei kuitenkaan tarkemmin ole säädetty neuvottelujen pitopaikasta. Tämä tarkoittaa sitä, että Säätytalon ohella myös muualla on voitu käydä neuvotteluja hallituksen muodostamisesta. Niin sanotun presidentin kierroksen aikana hallituspuolueiden neuvottelijat ovat tavanneet presidentin joko presidentinlinnassa tai sitten presidentin asunnolla tammi- tai mäntyniemessä. Kekkosen aikana tapahtui usein niin, että presidentti enemmän tai vähemmän ohjasi hallitusneuvotteluja ja käytännössä nimitti pääministerin. Tämä puolestaan saattoi sen jälkeen jatkaa neuvotteluja virka-asunnollaan Kesärannassa.

Viime vuosinakin on ollut käytäntö, että Säätytalon ohella neuvotteluja käydään myös Smolnassa, valtioneuvoston juhlatilassa. Erityisesti puoluejohtajat ovat käyttäneet Smolnaa omissa keskinäisissä neuvotteluissaan. Vastavalittu hallitus myös tavallisesti järjestää valintansa jälkeen ensimmäisen varsinaisen lehdistötilaisuuden Smolnassa.

Hallitusneuvottelijat ovat neuvotteluvaiheessa tavallisesti kansanedustajia. Joskus on pohdittu pitäisikö hallitusneuvottelut tästä syystä järjestää eduskunnassa. Tämä ei kuitenkaan ole ollut mahdollista tilanpuutteen tähden. Eduskunta kuitenkin maksaa hallitusneuvotteluista aiheutuvat kustannukset.