Onko Eläinten maailma 1 (toim. Hannes Salovaara) suomenkielinen alkuteos vai suomenkielinen versio jostain mahd. englanninkielisestä teoksesta (ja…

Kysytty

Onko Eläinten maailma 1 (toim. Hannes Salovaara) suomenkielinen alkuteos vai suomenkielinen versio jostain mahd. englanninkielisestä teoksesta (ja jälkimmäisessä tapauksessa, mistä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Eläinten maailma", joka ilmestyi ensimmäisen kerran 1930 - 1933, on suurimmaksi osaksi luonnontieteilijä Hannes Salovaaran itsensä kirjoittama. Kirjassa Tarkka, Pekka: "Otavan historia II" vuodelta 1980 sanotaan "Eläinten maailmasta": "Hannes Salovaara kirjoitti nopeasti tämän teoksen, joka edeltää monia myöhempiä kotien hyllyissä suosittuja eläinkuvastoja." (s. 340-1). Edelleen kerrotaan, että kirjan 5. osa, joka on jätetty teoksen uusista laitoksista pois, sisälsi myös ulkomaalaisten tiedemiesten mukaan laadittuja erikoisartikkeleja.

Kirjan osat 1-4 ovat siis Hannes Salovaaran omaa tekstiä.