Onko Dazzle camouflagelle suomenkielistä termiä? Tai vakiintunutta nimitystä Suomessa? Kyseessä on laivan naamioiminen erilaisilla geometrisillä kuvioilla…

Kysytty

Onko Dazzle camouflagelle suomenkielistä termiä? Tai vakiintunutta nimitystä Suomessa? Kyseessä on laivan naamioiminen erilaisilla geometrisillä kuvioilla siten, että laivan kulkusuuntaa ja nopeutta on vaikeampi havaita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tälle termille ei tiettävästi ole omaa suomenkielistä termiä käytössä ainakaan puolustusvoimissa. Naamiomaalaus on osa aluksen maastouttamista ja se toteutetaan Suomessa joko kesä- tai talvinaamiointimaalauksena. Käytössä on "yleistermi" naamiomaalaus sekä kuviollinen naamiomaalaus tai kuvionaamiomaalaus. Maalaus tehdään yleensä kolmella eri värillä ja muodoltaan erilaisista värikentistä.