Onko Bill kenenkään oikea etunimi vai ovatko kaikki sitä käyttävät oikeasti esim. William-nimisiä? Olen nimittäin kuullut väitettävän, että se ei olisi…

Kysytty

Onko Bill kenenkään oikea etunimi vai ovatko kaikki sitä käyttävät oikeasti esim. William-nimisiä? Olen nimittäin kuullut väitettävän, että se ei olisi kenenkään virallinen nimi, mutta voisi äkkiä luulla, että se olisi vakiintunut myös oikeaksi nimeksi. Löytyyhän esim. oikeita Jaska- ja Pete-nimisiäkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monet yhdysvaltalaiset henkilöt ovat oikealta nimeltään tosiaan William-nimisiä, esimerkiksi Bill Clinton, Bill Cosby tai Bill Gates. Heilläkin etunimen käyttö on kyllä niin vakiintunut, että harva tulee ajatelleeksi, että se juontuu Williamista. Yhdysvalloista löytyy ainakin valokuvaaja nimellä Bill Owens, josta ei ikävä kyllä löytynyt tietoa, onko Bill lyhennelmä Williamista. Bill on kyllä virallinen etunimi esimerkiksi Saksassa tai Ruotsissa. Esimerkkeinä tästä on ruotsalainen näyttelijä Bill Skarsgård tai saksalainen laulaja Bill Kaulitz.