Onko Ateneumin taidemuseota käsitelty jossakin fiktiivisessä teoksessa? Tiedän Rasmus Arikan Homoromaanin ja Matti Hagelbergin neliosaisen teossarjan Vajoava…

Kysytty

Hei, onko Ateneumin taidemuseota käsitelty jossakin fiktiivisessä teoksessa? Tiedän Rasmus Arikan Homoromaanin ja Matti Hagelbergin neliosaisen teossarjan Vajoava Ateneum. Entä muita kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin pari kirjaa, joissa Ateneumin taidemuseo on keskeinen paikka. Inari Krohnin Musta ja muut värit on taiteilijaromaani joka sijoittuu 1960-luvulle ja kertoo nuorista taideopiskelijoista. Katja Kärjen Evan neljä elämää on elämäkertaromaani kuvanveistäjä Eva Ryynäsestä, joka taistelee tiensä maatalosta Ateneumiin opiskelemaan kuvanveistämistä. Tämä toki on todelliseen henkilöön pohjautuva romaani.