Onko anglikaanisen kirkon The Book of Common Prayerista suomennettu jotain?

Kysytty

Onko anglikaanisen kirkon The Book of Common Prayerista suomennettu jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaisia suomennoksia ei juurikaan liene, sen sijaan yhteistä aineistoa suomalaisissa luterilaisissa jumalanpalveluskäsikirjoissa ja anglikaanisessa Book of Common Prayerissa on runsaasti. Sekä Englannin anglikaaninen kirkko että täkäläinen luterilainen kirkko noudattivat roomalaiskatolisesta kirkosta irtautumisen jälkeen samoja periaatteita jumalanpalveluselämänsä uudistamisessa: oli käytettävä latinan asemesta kansankieltä, mutta vanha käytäntö haluttiin säilyttää jos se ei sisältänyt opillisesti epäilyttäviä korostuksia. Tästä seurasi, että sunnuntaisin ja juhlapyhinä luettavat raamatuntekstit ja kollehtarukoukset jäivät katolisesta messukirjasta käännettyinä ja muokattuina käyttöön molemmissa kirkoissa. Anglikaanisen kirjan toimittajat muokkasivat katolisen breviariumin (pappien hetkirukouskirjan) aineistoa seurakunnallisten aamu- ja iltajumalanpalvelusten käyttöön, luterilaisissa kirkoissa nämä sivujumalanpalvelukset muuttuivat enemmänkin saarna- ja opetustilaisuuksiksi. Katolisen breviariumin keskeinen osa oli Raamatun psalmien lukeminen/laulaminen. Tämän käytännön säilytti myös yhteinen rukouskirja, sen vuoksi kaikki 150 psalmia on painettu kirjaan. Edelleen yhteinen rukouskirja sisältää kirkollisten toimitusten (kasteen, konfirmaation, avioliittoon vihkimisen jne) yhteydessä käytettävät tekstit. Näissäkin se säilytti mahdollisuuksien mukaan roomalaiskatolisten käsikirjojen tekstejä samoin kuin meikäläiset luterilaiset liturgiat.

Anglikaanisen kirkon jumalanpalveluskirjoja löytyy netistä osoitteesta http://justus.anglican.org/resources/bcp/. Merkittävin niistä lienee Englannin kirkon vuoden 1662 laitos.

Vertailun vuoksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Jumalanpalvelusten kirja http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/jp-kirja/jpkirjaindex.html