Onko aikakonetta keksitty?

Kysytty

Onko aikakonetta keksitty?

Vastaus

Vastattu

Aikakonetta ei ole keksitty. Jos olisi, niin se olisi tietenkin tiedemaailman suurin uutinen.

Aikakoneet kuuluvat tieteiskirjallisuuden ja tieteiselokuvien vakioaiheisiin eli ne edustavat

ns. spekulatiivistä fiktiota. Tietenkin voi aina spekuloida, että aikakone olisi oikeasti keksitty,

mutta turvallisuussyistä salattu tiettyjen tahojen toimesta. Mutta tämä on tietenkin pelkkää

spekulaatiota ja menee jo salaliittoteorioiden joukkoon.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuohon voisi vielä lisätä, että asiaa on toki kysytty täällä jo aikaisemminkin ja vastaus tuolloin oli tämä:

"Kukaan ei taida olla kovin lähellä toimivan aikakoneen rakentamisessa. Pari vuotta sitten uutisoitiin kuitenkin kanadalaisesta tutkijasta, joka keksi matemaattisen mallin, jolla aikakone voisi toimia. Tutkija kuitenkin epäilee, että mallin pohjalta voisi rakentaa toimivaa konetta, koska se edellyttää vielä tuntemattomia rakennusmateriaaleja." Uutisen voi lukea esim. Tekniikan maailma -lehden sivuilta:

https://tekniikanmaailma.fi/tutkija-keksi-matemaattisen-mallin-miten-ai…

Eli vaikka joku aina välillä väittääkin keksineensä aikakoneen - siis teoriassa - niin kyse on todellakin pelkästä teoriasta, eikä mistään oikeasti olemassa olevasta toimivasta koneesta. Lisäksi tutkijat ja etenkin fyysikot ovat keskenään eri mieltä siitä olisiko oikeasti toimivan aikakoneen rakentaminen edes teoriassa mahdollista.

Esimerkiksi Ronald Mallett on tunnetusti väittänyt että voisi rakentaa aikakoneen, mutta mitään konkreettista konetta ei vain ole ilmestynyt. Fyysikot Ken Olum ja Allen Everett tarkastivat Mallettin laskelmat ja selvittivät, millä käytännön edellytyksillä aikakoneen olisi mahdollista toimia. Tutkijakaksikko päätyi siihen, että umpinaisten aikakehien muodostuminen vaatii halkaisijaltaan näkyvää maailmankaikkeutta suuremman aikakoneen tai mustan aukon energiaa vastaavan energiamäärän syöttämistä aikakoneeseen. Toisin sanoen: Mallettin ideaa on mahdoton toteuttaa käytännössä.