Onko 60 tai 70 luvulla radiossa esitetty "Soittorasia" niminen jännityskuunnelma ja onko tarkempaa tietoa kyseisestä kuunnelmasta. (milloin esitetty, kenen…

Kysytty

Onko 60 tai 70 luvulla radiossa esitetty "Soittorasia" niminen jännityskuunnelma ja onko tarkempaa tietoa kyseisestä kuunnelmasta. (milloin esitetty, kenen kirjoittama/ohjaama jne. onko äänitettä saatavissa ?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen 3-osainen jännityssarja näytettiin MTV:llä 1974 ja uusittiin 1970-80-lukujen taitteessa. Sen ohjasi ja käsikirjoitti Ismo Sajakorpi ja pääosissa nähtiin Marjukka Halttunen ja Esko Roine.

Soittorasia kertoo Alangon perheestä, jonka äitipuoli Irma (Marjukka Halttunen) ostaa huutokaupasta soittorasian. Kotona perheen isä Pentti (Esko Roine) kuitenkin huomaa, että rasiasta puuttuu vetokampi, ja lähtee penäämään sitä huutokauppakamarilta. Samaan aikaan rasian myynyt huutokauppameklari surmataan. Pentti nähdään kamarin kulmilla surman tapahtuma-aikaan, joten hänet pidätetään murhasta epäiltynä. Autuaan tietämättömänä Pentin tilanteesta muu perhe – Irma ja lapset Minna ja Jari – matkaa kohti Turun saaristoa perheen kesämökille.

Tämä sarja on ilmeisimmin jättänyt voimakkaitakin muistijälkiä monille 70-luvun lapsille. Helsingin Sanomissa (19.4.2014) muisteltiin, että sarja "opetti lapset pelkäämään hysteerisesti pimeitä ikkunoita". Lisäksi Helsingin Sanomien ikimuistettava kriitikko Jukka Kajava piti sarjaa "näyttävänä mutta tyhjänpäiväisenä tuhlauksena. Käsikirjoitus, ohjaus saati näyttelijäsuorituksetkaan eivät yllä korkealle." (HS 10.11.1974)

Sarjasta julkaistiin myös DVD ja sitä on saatavilla lainaksi mm. Kirkes-kirjastoista Keravalta ja Tuusulasta.

https://kirkes.finna.fi/Record/kirkes.407572

Lähteet:

Muistikuvaputki/ Rouva Ruutu vastaa: Jännitysnäytelmä: Soittorasia | Muistikuvaputki | yle.fi
Elonet Soittorasia | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (finna.fi)
HS: Soittorasia aiheutti trauman - Radio ja TV | HS.fi (maksumuurin takana)

Taikalyhty-blog: Soittorasia (1974) arvostelu – Puhumisen vaikeudesta – Taikalyhty – Elokuvablogi (täältä tarkempi kuvaus ja myös 7min kestoinen klippi )

Finna.fi