Onko 1800-luvun talonpoikaishuonekaluissa käytetty lyijyä sisältävää maalia? Entä sisäkattojen maalauksessa?

Kysytty

Onko 1800-luvun talonpoikaishuonekaluissa käytetty lyijyä sisältävää maalia? Entä sisäkattojen maalauksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Museoviraston korjauskorteista löytyi tietoa öljymaaleista, joita on käytetty puupintojen maalauksessa. Kortin mukaan lyijyä on käytetty lyijyvalkoisessa, joten saattaa olla mahdollista, että lyijyä on. Kortissa kerrotaan tarkemmin öljyväreistä sekä siitä, milloin mikäkin väri on ollut suosittua. Asiasta kannattaa kysyä tarkemmin Kysy museolta -palvelusta, jossa on museoalan asiantuntijoita vastaamassa kysymyksiin tai Museoviraston kirjastosta, kirjasto@museovirasto.fi