On olemassa säädös, jossa määrätään että ravintolan tulee esittää asiakkaalle annoksissa tarjoiltavat lihan alkuperämaa. Tämä säädetään maa-ja…

Kysytty

On olemassa säädös, jossa määrätään että ravintolan tulee esittää asiakkaalle annoksissa tarjoiltavat lihan alkuperämaa.

Tämä säädetään maa-ja metsätalousministeriöön asetuksessa 154/2019.

Olen Helsingissä asiakkaana ravintolassa, jossa tätä säännöstä ei noudateta ja haluaisin informoida tästä puutteesta sitä viranomaista, joka valvoo kyseisen asetuksen noudattamista.

En löydä mistään tietoa, minne minun pitäisi ottaa yhteyttä, jotta tieto puutteesta ja asianomaisen ravintolan toiminta saataisiin kyseisen asetuksen määräämälle tasolle.

Osaatteko ohjeistaa, minne valvovaan virastoon minun tulisi Helsingissä ottaa yhteyttä tämän asian johdosta?

Vastaus

Vastattu

Hei, kysymyksesi liittyy elintarviketurvallisuuteen. Suomessa elintarvikkeiden turvallisuutta valvotaan kolmella eri tasolla. Ruokavirasto on ylin viranomainen, aluehallintovirastot vastaavat vastaavat valvonnasta omilla alueillaan, mutta tärkeintä valvoja ovat kuntien omat elintarvikevalvontaviranomaiset.

Helsingissä helpoin tapa puuttua tähän asiaan on tehdä ilmoitus Helsingin elintarvikeneuvontaan:

kymp.elintarviketurvallisuus@hel.fi

Tähän sähköpostisoitteeseen kaupunkilaiset ja Helsingissä asioivat voivat tehdä ilmoituksen, jos havaitsevat  epäkohdan  elintarvikkeessa, ravintolassa, myymälässä tai muussa elintarvikehuoneistossa.

Enemmän asiasta löydät täältä:

https://www.hel.fi/fi/paatoksenteko-ja-hallinto/elintarvikeneuvonta-0