On olemassa pieni kirjanen ”Tarina-ateriat”. Siinä liitetään yhteen Mikkelin päämajassa syötyjä aterioita ja historiallisia päivämääriä sodan ajalta. Onko…

Kysytty

On olemassa pieni kirjanen ”Tarina-ateriat”. Siinä liitetään yhteen Mikkelin päämajassa syötyjä aterioita ja historiallisia päivämääriä sodan ajalta. Onko jossain listaa muistakin päämajassa syödyistä aterioista kuin ne, mistä voi lukea ”Tarina-ateriat” julkaisusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on julkaisu nimeltään Päämajakaupungin tarina-ateriat. Julkaisussa tosiaankin käsitellään sitä, mitä Mannerheim ja hänen seurueensa söivät lounaiksi ja päivällisiksi jatkosodan aikana Mikkelin Klubin huoneistossa. Muistiinpanoja päivittäisistä lounaista ja päivällisistä keräsi Mannerheimin nuorempi adjutantti Oswald Bäckman. Kyseiset muistiinpanot ovat säilyneet pääsääntöisesti kesän 1944 ajalta. Tarina-ateriat -julkaisu käsittää 11 näistä aterioista. (Luettavissa verkossa: https://muisti.org/tarina-ateriat/).

Tietoja aterioista on säilynyt yhteensä noin 130 lounaasta ja päivällisestä, mutta hakujeni perusteella muita julkaisuja aiheesta ei ole. Joitakin yksittäisiä tietoja syödyistä aterioista löytynee esimerkiksi Mannerheimin muistelmista.

Alkuperäiset muistiinpanot Mikkelin klubilla syödyistä aterioista löytyvät Mannerheimin arkistosta. Mannerheimin henkilöarkistoa säilytetään Kansallisarkistossa. Arkisto sisältää kirjeenvaihtoa, muistelmakäsikirjoituksia tausta-aineistoineen, toimintaan liittyviä asiakirjoja, lehtileikkeitä ja biografista ja muuta aineistoa vuosilta 1867-1951. Arkiston käyttö on mahdollista vain valtionarkistonhoitajan luvalla. Mikäli olet kiinnostunut muistiinpanoista, kannattaa olla yhteydessä suoraan Mannerheim-museoon: info(at)mannerheim-museo.fi

Lähteet:

Sodan ja rauhan keskus Muisti: https://muisti.org/paamajakaupungin-tarina-ateriat/
Mannerheim-museo: https://www.mannerheim-museo.fi/fi