Omenaa pidetään terveellisenä syödä vaikka päivittäin. Kanelia taas ei suositella kumariinin takia säännöllisesti syötäväksi. On olemassa sellaisia…

Kysytty

Omenaa pidetään terveellisenä syödä vaikka päivittäin. Kanelia taas ei suositella kumariinin takia säännöllisesti syötäväksi. On olemassa sellaisia omenalajikkeita, kuten puna- ja keltakaneli. Onko tällaisia lajikkeita turvallista syödä päivittäin, jotka eittämättä maistuvat kanelilta? Saavatko siis makunsa jotenkin toisin kuin varsinainen kaneli?

Vastaus

Vastattu

Kirjastolla käytössä olevista lähteistä ei löytynyt tietoa siitä, että nuo kaneliomenalajikkeet olisivat vähemmän terveellisiä kuin muutkaan. Omenalajikkeita esittelevissä kirjoissa olisi varmasti kerrottu, jos kyseessä olisi sellainen lajike, jota ei voi paljon syödä kerralla.

Ruokaviraston sivuilla kerrotaan kumariinista näinKumariini on aromaattinen yhdiste, jota esiintyy luonnossa monissa kasveissa. Elintarvikkeissa sen pääasiallinen lähde on kaneli, huomattavasti pienempiä määriä on muun muassa mustikassa, vihreässä teessä ja sikurissa. Tälläkään sivulla ei omenoita mainita erikseen, että eiköhän niitä ole ihan turvallista syödä.