Öljyä on pumpattu reilu vuosisata. Alkujaan sitä saatiin omalla paineellaan maasta mutta myöhemmin apuna on käytetty vettä. Onko olemassa arviota paljonko…

Kysytty

Öljyä on pumpattu reilu vuosisata. Alkujaan sitä saatiin omalla paineellaan maasta mutta myöhemmin apuna on käytetty vettä. Onko olemassa arviota paljonko vettä on tällä tavoin käytetty öljyn nostamiseksi ?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti tällaista tietoa ei kootusti ole helposti löydettävissä. Tästä Global Energy Monitor Wikin artikkelista löytyy joitain arvioita vedenkulutuksesta kokonaisen kentän ja yksittäisen porauksen osalta.  Kansainvälinen energiajärjestö IEA voisi olla taho, joka keräisi tällaista tietoa ja jolta tätä kannattaa tiedustella.