Olisin tiedustellut seuraavanlaista. Turun Yli-Maariaan, Kanervamäkeen, rakennettiin 1990-luvun alkupuolella Mittumaarintien varteen Miikkulankuja…

Kysytty

Olisin tiedustellut seuraavanlaista. Turun Yli-Maariaan, Kanervamäkeen, rakennettiin 1990-luvun alkupuolella Mittumaarintien varteen Miikkulankuja. Miikkulankujan alle (1 as 4) "jäi" vanha omakotitalo ja olisinkin ollut erittäin kiinnostunut selvittämään tämän ko. vanhan talon historiaa. Löytyneeköhän julkisesti tietoja tämän vanhan talon historiasta? Ja jos, niin mitä kautta/millä hakusanoin minun tulisi lähteä tätä selvittämään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksittäisen omakotitalon historiasta on vaikea löytää tietoa Turun kaupunginkirjaston aineistosta.

Hyvin vanhoista taloista Maariassa löytyy tietoa teoksesta Maarian pitäjän historia 1 : Maarian esihistoria. Keskiajan ja 1500-luvun Maaria, (1944), jossa on luku Maarian talojen vaiheita (s.313-337) ja teoksessa Maarian pitäjän historia 2: Maaria 1600-1865 (1949) on luku Maanomistus ja maatilat 1600-luvulla (s.9-26) ja Ruotujaon järjestelyjä (s.26-36).

Jos olisi kyse tilasta, Suuressa maatilakirjassa I : Turun ja Porin lääni (1963) on esitelty Maarian tiloja (s. 721-729).

Myös Maaria – muinaisaikaa ja nykyaikaa –kirjasta (1990) löytyy jotain tietoja Maariasta ja muutama valokuva Maarian rakennuksista.

Moision pientalot –yhdistykseltä http://www.moisionpientalot.net/ voisi kysellä tietoja ja mahdollisia henkilöitä, joilla on muistitietoa kyseisestä talosta.

Turun maakunta-arkistosta voisi kysyä esim. rippikirjoja, joista löytyy talojen nimet ja asukkaat.

Mutta Turku-pisteestä, Puolalankatu 5 http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=69448&nodeid=50 löytyisi tietoa ehkä parhaiten. Siellä sijaitsevassa kaupunginarkistostossa säilytetään tietoja kaupungin omakotialuiden kaavoista.