Olisin kysynyt Hämeenlinnassa sijaitsevasta "Pyövelin-mäestä". Onko joskus oikeasti toiminut mestauspaikkana,- ja jos, niin milloin? Olisi myös…

Kysytty

Hei! Olisin kysynyt Hämeenlinnassa sijaitsevasta "Pyövelin-mäestä". Onko joskus oikeasti toiminut mestauspaikkana - ja jos, niin milloin? Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisista rikoksista rangaistiin mestaamalla, ja onko kyseisellä paikalla teloitettu ns."nimi-henkilöitä"- ja muutenkin että kuinka paljon on paikalla porukkaa mestailtu-siis jos ylipäätään on..?

Vastaus

Vastattu

Hämeenlinnan Pyövelinmäestä löytyy Hämeenlinnan kaupunkiuutisten nettiartikkeli Pyövelinmäen Pietari mestasi ympäri Suomea, joka ilmestyi 27.1.2017 (https://www.hameenlinnankaupunkiuutiset.fi/paikalliset/4858081). Julkaistut Kaupunkiuutiset säilytetään kirjastossamme, eli artikkelin voi pyytää luettavaksi myös paperiversiona Hämeenlinnan pääkirjastossa.
Lyhyet kappaleet Pyövelinmäestä löytyvät myös teoksista Laitila, Inka-Maria: Puistojen kaupunki (1995) (sivu 36) ja Hämeenlinnan kaupungin historia. 2. osa, Kaupungin historia Ruotsin vallan aikana (1926) (s.145-146).