Olisin kiitollinen, jos saisin teiltä kaunokirjavinkkejä joululahjaksi 60-vuotiaalle isälleni. Kirja voi olla joku uutuus, muttei haittaa jos on vanhempikin…

Kysytty

Hei! Olisin kiitollinen, jos saisin teiltä kaunokirjavinkkejä joululahjaksi 60-vuotiaalle isälleni. Kirja voi olla joku uutuus, muttei haittaa jos on vanhempikin. Lahjan saajaa haastateltuani sain kirjalle tällaisia kriteereitä:
- Kirjan pitäisi mielellään olla jossain määrin syvällinen tai filosofinen.
- Kirja ei kuitenkaan saisi olla liian pitkäveteinen tai raskas eli suht kevytlukuinen kuitenkin.
- Isäni on kiinnostunut yhteiskuntapoliittisista jutuista eli ei haittaa jos teos sivuaisi jotenkin sitä aihepiiriä.
- Kirjan ei tarvitsisi mielellään sisältää ylenmäärin seksiä tai väkivaltaa.

Tässä joitakin esimerkkejä isäni kirjamausta: Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja oli kuulemma liian kevyt ja Kjell Wästön Missä kuljimme kerran oli taas liian pitkäveteinen. Isäni pitää Kari Hotakaisen kirjoitustyylistä ja "nasevista oivalluksista", mutta kuulemma vähän liian kevyeksi jää kirjojen sisältö muutoin eikä siksi halua lukea enää Hotakaista.

Toisaalta isäni on nauttinut kovasti vanhoista James Bond -elokuvista ja lukenut kevyitä Jerry Cotton -agenttitarinoita.

Nyt varmaan ymmärrätte miksi minun on vaikea löytää hänelle luettavaa. ;)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen Johan Bargumin romaania Syyspurjehdus. Kirja on samanaikaisesti sekä kevytlukuinen että syvällinen. Siinä ei ole seksiä eikä väkivaltaa. Yhteiskuntapoliittinen se ei kylläkään ole. Siinä on pikemminkin kyse ihmissuhteista. Kirja on julkaistu vuonna 2012, joten sitä varmaankin saa vielä kaupoista. Tämä voisi olla sopiva lahjakirja 60-vuotiaalle miehelle (ja muillekin).

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suosittelen kuukausi sitten ilmestynyttä Kajaanilaista rapsodiaa. Leppoisaa kerrontaa, mutta sodasta ja politiikasta myös kantaaottavia heittoja, juuri kuusikymppisten kamaa. Verkkokauppa reunalla.fi toimitti nopeasti minulle kirjan.