Olisin kiinnostunut tietämään etunimien Edvin ja Uljas etymologiaa.

Kysytty

Olisin kiinnostunut tietämään etunimien Edvin ja Uljas etymologiaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkuna kertoo teoksessaan Etunimet (1990) mm., että Edvin-nimi tulee muinaisenglannin Eadwine-nimestä (ead = "rikas", "onnellinen", wine = "ystävä"). Uljasta puolestaan pidetään kreikkalaisen Ptolemaios ("sotaisa, sodanhaluinen")-nimen suomalaisena vastineena.

Lisää nimikirjoja löydät Turun kaupunginkirjaston Aino-aineistotietokannasta http://www.turku.fi/aino kirjoittamalla asiasanakenttään termi etunimet.

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mitä nimi Edvin tarkoittaa?