Olisin kiinnostunut tietämään alkuperää nimille Linnea, Edith, Elsa, Mikael ja Aku. Kiitos jo vastauksestasi!

Kysytty

Olisin kiinnostunut tietämään alkuperää nimille Linnea, Edith, Elsa, Mikael ja Aku. Kiitos jo vastauksestasi!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan Etunimet-teoksen mukaan Linnea-nimi on tullut sekä suomalaiseen että ruotsalaiseen almanakkaan ruotsalaisen kasvitieteilijän Karl von Linnén kunniaksi. Suomessa esiintyy myös Linnean suomalaistettu muoto Vanamo. Edith, Edit tai Eedit on vanha englantilainen nimi Edgith, joka tarkoittaa onnellista taistelua tai rikasta sotaa. Elsa puolestaan on suomalainen muunnos nimestä Elisabeth. Elisabeth on alkuperältään heprealainen nimi Eliseba (Jumala on valani). Muita nimen muunnoksia ovat esim. Ilse, Lisa, Elise ja Liisa. Mikaelin nimi pohjautuu heprealaiseen arkkienkeli Miikaelin nimeen. Miikael on ylin seitsemästä pääenkelistä. Aku tai muut suomalaistetut nimimuodot Aki, Aukusti ja Kusti ovat muunnelmia etunimestä August, joka taas on perua Rooman keisari Augustukselta.

Lähde: Vilkuna Kustaa: Etunimet, Otava, 1990