Olisin kiinnostunut lukemaan kaunokirjallisuutta joka valottaisi Iranin 1900-luvun historiaa, yhteiskuntaa ja elinoloja (shaahin aika -> islamilainen…

Kysytty

Olisin kiinnostunut lukemaan kaunokirjallisuutta joka valottaisi Iranin 1900-luvun historiaa, yhteiskuntaa ja elinoloja (shaahin aika -> islamilainen vallankumous). En tunne iranilaista kirjallisuutta enkä tiedä mistä aloittaisin. Onko teillä vinkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusin Irania koskeva kirja on Amin Maaloufin Samarkand. Kirjoittaja on tosin libanonilaissyntyinen, ja romaani on ilmestynyt Ranskassa jo 1988 Iranin vallankumouksen jälkeen. Kirja käsittelee vanhaa persialaista Omar Khaijamin runoteosta, mutta kirjassa ollaan osin myös 1900-luvun alun Iranissa. Nykypäivän iranilaista kaunokirjallisuutta on käännetty vähän suomeksi. Kaksi runoteosta löytyi, Abbas Kiarostamin Matkalla tuulen kanssa (WSOY 2008) ja Vain ääni jää, runoja Iranista (WSOY 2006). Romaani Lumoavien mausteiden kahvila (Helmi 2006) tekijänä Marsha Mehran kertoo sisaruksista, jotka pakenevat Iranista 1979. Iranilaispereheen muutosta Ruotsiin kertoo kirja Mistään kotoisin (Otava 2007) tekijänä Marjaneh Bakhtiari. Muistelmateoksia Iranista ovat Lolita Teheranissa, kirjoittanut Azar Nafisi (WSOY 2005) ja Leena Kaartisen Lastenlääkärin sotapäiväkirja (PerusSanoma 1996). Tietokirjoja Iranista ovat esim.Naisen elämä Iranissa, kirjoittanut Aliakbar Almaspour (Taju 2005), Nasrin Alavin kirja Me olemme Iran (Gummerus 2007) ja V. S. Naipaulin Islamin äärillä (Otava 2005)