Olisin kiinnostunut kirjallisuudesta, joka käsittelee vankilaoloja Suomessa 1930-1943 sekä oikeuskäytäntöjä. tarvitsisin aineistoa lähdemateriaaliksi.

Kysytty

Hei,

Olisin kiinnostunut kirjallisuudesta, joka käsittelee vankilaoloja Suomessa 1930-1943 sekä oikeuskäytäntöjä. tarvitsisin aineistoa lähdemateriaaliksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohessa muutama nimeke, joista saattaisi olla sinulle hyötyä. Sijainnin ja saatavuuden voit tarkistaa osoitteesta http://www.helmet.fi

Suomen vankeinhoidon historiaa. Osa 4 : Vangit, vankilat, sota / Jussi Nuorteva. Julkaisija: Oikeusministeriön vankeinhoito-osasto.Valtion painatuskeskus, 1987. Käsittelee 1940-luvun vankilahistoriaa.

Sörkän sulattamo : tosiasioita ja tarinoita Helsingin vankilan ja sen henkilökunnan vaiheista / toimittanut Risto Kettunen. Media Wallius, 2009.

Kunnon kansalainen? / kirjoittajat: Heli Halste-Korpela et al. Helsingin kaupunginmuseo, 2006.
Näyttelyjulkaisu Hakasalmen huvilassa 10.6.2006-15.6.2008 olleesta samannimisestä näyttelystä.

Ammatiksi ammattien joukkoon : vankeinhoitajakoulutuksen vanhaa ja uutta historiaa / Timo Soukola. Edita, 1996.

Helka-kirjastoissa:
Avainasemassa : Vankilavirkailijain liiton vaiheita vuosilta 1895 – 1995 / toim. Risto Kettunen. Vankilavirkailijain liitto, VVL, 1995.

Artikkeli:

Levä, Ilkka: 125-vuotias Helsingin vankila on aina ollut yksi vankeinhoidon polttopisteistä. Kontra 6(2006) : 3 ss. 7-8

Toivon että pääset näillä alkuun.