Olisin kiinnostunut esimerkiksi Kolarin, Pellon ja Kittilän, sekä muiden länsi-rajan kuntien alueella asuvien metsäkaartilaisten kirjoittamista kirjoista…

Kysytty

Olisin kiinnostunut esimerkiksi Kolarin, Pellon ja Kittilän, sekä muiden länsi-rajan kuntien alueella asuvien metsäkaartilaisten kirjoittamista kirjoista jatkosodan ajalta.
Jonne Vanha: Ruoskien jäljet -kirja minulla jo on.

Parhain terveisin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metsäkaartilaisten itsensä kirjoittamia kirjoja ei ole niinkään. Jonne Vanhan kirja on kansitekstin mukaan todellisuuteen perustuva romaani. Alla muutama muu romaani ja muuta kirjallisuutta Länsi-Lapin metsäkaartilaisista Lappi-osaston kokoelmista.

Valto Maunula: Kannattaa varoa

Valto Maunula: Ei sorru

Janne Huilaja: Metsän hyvät

Varsinaisia muistelmateoksia on vähän:

Pudas, Heikki: Metsäkaartilainen (26 s.)

Tutkimuskirjallisuutta, johon sisältyy myös muisteluksia:

Markku Tasala: Metsäkaarti - Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha.

Aihetta sivutaan monessakin historiateoksessa, esim.

Ollikainen: Routalattiat. (Sieppijärven historia)

Arvo Myllymäki: Korpikommunisti (Eemeli Lakkala)

Veikko Erkkilä (toim.): Kittilä toisessa maailmansodassa

Pentti Jaako: Suomussalmelta Ihantalaan. Kolarilaisten sotatie 1939-1945

Metsäkaartilaisia siirtyi myös Ruotsin puolelle:

Esa Ruonala et al.: Metsäkaartilaiset.  Projektityö. (mukana haastatteluja ja Ruotsin aikalaisuutisointia)