Olisin kiinnostunu Winqvist sukunimestä, mistä tulee ja onkohan kaikki sukua keskenään?

Kysytty

Olisin kiinnostunu Winqvist sukunimestä, mistä tulee ja onkohan kaikki sukua keskenään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

http://www.genealogia.fi/ (Suomen sukututkimusseura)
Sivulta löytyy myös Hiski-tietokanta, jossa voi etsiä tietoja sukunimen mukaan.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=181 Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (voi saada selville nimen alkuperästä)

Kirjassa: Mikkonen, Pirjo: Sukunimet: ei löydy muuta tietoa ko. sukunimesta, kuin että joku Vinqvist vaihtoi sukunimensä Valoksi 1906.
Kirjassa: Paikkala, Sirkka: Se tavallinen Virtanen: suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921 mainitaan sivulla 66 seuraavaa: "Esimerkiksi kun talonnimi-lisänimistä tuli talonnimi-sukunimiä, eivät kaikki talonnimi-lisänimet muuttuneet sukunimiksi, mutta ajan mittaan kaikki talonnimi-lisänimet korvautuivat sukunimillä, joko talonnimi-sukunimillä tai muunlaisilla.
Silti talonnimiä on käytetty pitkään kansanomaisesti entiseen tapaan: Esimerkiksi Tuusulan Vanhassakylässä "Asumuksen nimet liitetään omistajan etunimeen kuten sukunimi. Ilmari Winqvist on Rajalan Ilmari ..." (Mallat 1984:63)

Eli vaaditaan syvällistä sukututkimusta sukulaisuuksien selvittämiseen, ei pelkästään mahdollisten nimenvaihdosten ja talonnimien ja sukunimien sekoittamisten vuoksi vaan ylipäätään. Kannattaa liittyä sukututmimusseuraan opastuksen saamiseksi.

http://www.bsbf.net/ Porvoonseudun sukututkimusseura

Nimi esiintyy eri kirjoitusmuodoissa: Vinqvist, Winqvist ja Winqvists.
Suomen sukututkimushakemistossa (1992) mainitaan Winqvist Matildan teos: Wävars och Winqvistiska släkten 1827-1927. Helsingfors 1927.