Olisin halunnut kysyä konsonanttivaihtelusta. Miksi sanassa "pipo" konsonanttivaihtelu ei tapahdu? Esim. leipä - leivät (p - v), mutta pipo - pipot. Onko sana …

Kysytty

Hei!

Olisin halunnut kysyä konsonanttivaihtelusta. Miksi sanassa "pipo" konsonanttivaihtelu ei tapahdu? Esim. leipä - leivät (p - v), mutta pipo - pipot. Onko sana "pipo" lainasana?

Vastaus

Vastattu

Tämä kysymys on meiltä kysytty ennenkin. Laitan alle linkin kollegani vastaukseen vuodelta 2021

Miksi kaksitavuiset sanat, joiden toinen tavu alkaa p-kirjaimella taipuvat eri tavoin?

0 ääntä

Kommentit

Koska sana "pivot" on jo varattu "pivolle" ja sille kuuluisalle pyylle, joka siellä pivossa on.
Miltä kuulostaisi: "parempi pyy pipossa, kuin kymmenen oksalla" :)