Olisikohan teillä tietoa, miksi suomen kielen sana "aikakauslehti" kirjoitetaan juuri tuossa muodossa, eikä siis "aikakausilehti"? Onko tuo "kaus"-muoto jotain…

Kysytty

Hei,

Olisikohan teillä tietoa, miksi suomen kielen sana "aikakauslehti" kirjoitetaan juuri tuossa muodossa, eikä siis "aikakausilehti"?
Onko tuo "kaus"-muoto jotain vanhempaa perua, esimerkiksi vanha muoto sanasta "kausi"?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston neuvonta vastasi sinne edelleen lähettämääni kysymykseen seuraavasti:

"aikakaus-sanasta edelleen muodostettujen yhdyssanojen (aikakauslehtiaikakauskirja ja muutamia muita) tavattavan kausi-sanan loppuheittoinen asu kaus selittyy nykysuomessa parhaiten lähinnä vain tähän sanatyyppiin jääneeksi reliktionomaiseksi kiteytymäksi. Pikaisella nettihaulla löytyi tosin vielä joitain vastaavia esiintymiä yhdyssanasta kuukauskirje, vaikka jo Nykysuomen sanakirja suositti tätä kirjoitettavaksi asussa kuukausikirje.

Ainakin aikakauskirja on vasta 1800-luvulla kieleen tullut sana, jonka rinnalla käytettiin mm. ilmausta aikakautinen kirja.

https://sanat.csc.fi/wiki/Rapola:K%C3%A4siteselaus-A

Rapola:Käsiteselaus-A – Sanat

Sana Kirjoittaja Vuosi Lähdelyhenne Julkaisutyyppi Kirja Viime-esiintymä; aakkonen: Wikman: 1829: Wikman sk 1829 / 1842: Sk: aakko: Nordlund. C. F. 1889: Nordlund ...

sanat.csc.fi

(linkki avaa A-alkuiset käsitteet, joista voi etsiä ’aikakauskirjaa’ tarkoittavat ilmaukset)

Lyhentynyt ilmaustyyppi muistuttaa siis niin sanottuja yhdysosamuotoja (esim. suurmies, vrt. suuri mies), jotka samaten juuri esim. i:n loppuheitto (tai jokin muu lyhentymätapa) erottaa lyhentymättömistä ilmauksista.

Petri Lauerma

Kielitoimiston neuvonta

Kotimaisten kielten keskus"