Olisiko vinkata kahta aikuiselle lukijalle suunnattua syömishäiriötä käsittelevää romaania? (Jotka eivät siis olisi nuorten tai nuorten aikuisten kirjoiksi…

Kysytty

Hei

Olisiko vinkata kahta aikuiselle lukijalle suunnattua syömishäiriötä käsittelevää romaania? (Jotka eivät siis olisi nuorten tai nuorten aikuisten kirjoiksi luokiteltavia ja joissa olisi purtavaa esim. kerronnassa.)

Vastaus

Vastattu

Sofi Oksasen esikoisromaani Stalinin lehmät (2003) koukuttaa ensimmäisestä lauseesta lähtien. Kirja on moniulotteinen ja hienosti kirjoitettu teos, jonka yhtenä teeman on päähenkilön bulimia. Koskaan ennen ei oksentamista ole kirjoitettu yhtä hienosti.

Riikka Pulkkisen romaani Vieras (2012) liikkuu kahdessa aikatasossa. Päähenkilö Maria on nuori naispappi, joka yrittää selvittää menneisyyttään, äitisuhdettaan sekä suhdettaan omaan ruumiiseensa. Nuori 13-vuotias Maria kärsii anoreksiasta, käyttää syömättömyyttä selviytymiskeinona.