Olisiko täsmävinkkejä kirjoihin Jugoslavian hajoamissotia koskien? Olen sen verran nuori, että minulla on aiheesta vain hatara käsitys ja tahtoisin muodostaa…

Kysytty

Olisiko täsmävinkkejä kirjoihin Jugoslavian hajoamissotia koskien? Olen sen verran nuori, että minulla on aiheesta vain hatara käsitys ja tahtoisin muodostaa jonkinlaisen yleiskuvan siitä. Myös englanninkieliset teokset käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä johdatuksia Jugoslavian hajoamissotien sotatapahtumiin voisivat olla myöhemmin jugoslavialaisesta sotataidosta tohtoriksi väitelleen everstiluutnantti Janne Mäkitalon vuosina 1999-2000 laatimat tutkielmat aiheesta:

Mäkitalo, J. (2000). Entisen Jugoslavian alueella vuosina 1991-1995 käytyjen sotien merkittävimmät operaatiot. Yleisesikuntaupseerikurssin tutkielma, Maanpuolustuskorkeakoulu.

Mäkitalo, J. (1999). Suluttamisen merkitys entisen Jugoslavian alueella vuosina 1991-1995 käydyissä sodissa. Esiupseerikurssin tutkielma, Maanpuolustuskorkeakoulu.

Muutama vuosi myöhemmin ilmestyneen hieman vastaavan Balkan battlegrounds -teoksen erinomainen kartta-aineisto sotatapahtumista on saatavilla Yhdysvaltain kongressin kirjaston verkkopalvelussa, ja voi auttaa tapahtumien hahmottamisessa.

Kotimaisesta kirjallisuudesta Mäkitalo nostaa tutkielmassaan esiin Marita Vihervuoren teoksen:

Vihervuori, M. (1999). Tervetuloa helvettiin: Välähdyksiä Jugoslavian perintösodasta. Otava.

1 ääntä

Kommentit

Kaikella kunnioituksella, eipä sotilaan, edes huippuluokan asiantuntijankaan kuten Mäkitalo, laatimasta opinnäytteestä ole yleiskuvan antajaksi siviilille, jollainen kysyjä lienee. Selkeää yleisesitystä Jugoslavian hajoamissodista on kuitenkin vaikeaä löytää. Aihetta koskevat teokset kuvaavat aluetta palasina, kuka miltäkin suunnalta ja minkäkin osapuolen silmin. Helppolukuisia mutta kiisteltyjä ovat kahden suomalaisnuorukaisen kirjat; Moconesista käytiin kissanhännänvetoa, onko se faktaa vai fiktiota, ja onko kirjan päähenkilö syyllistynyt sotarikoksiin vai ei. Jos mukana olleiden (?) tarinat kiinnostavat, kokeilepa näitä:
Luca Moconesi (Marco Casagrande): Moshtarin tien liftarit: suomalainen palkkasoturi Bosnian sodassa.
Jani Anttola: Mustat lesket: vuosi vapaaehtoisena Bosnian muslimijoukoissa.
Reijo Rutanen - Markku Niskanen: Serbia: Euroopan sairain mies.
Terttu Lensu: Marijan hiljainen sota.
Hannu Vuori: Terveysministerinä Kosovossa.
Michael Parenti: To kill a nation: the attack on Yougoslavia
Tämä näyttäisi olevan tuhti koonnos, mutta on vain ruotsiksi:
Sanimir Resic: Jugoslaviens undergång: krigen, freden, framtiden 1991-2017
Tim Judah: the Serbs: history, myth and the destruction of Yugoslavia.
Wam Kat: Zagrabin päiväkirja.
Zlata Filipovic: Zlatan päiväkirja: nuoren tytön elämä Sarajevossa.
Eri Balkanin alueen kielillä julkaistuja teoksia on runsaasti, osa on käännetty englanniksi, joitakin suomeksikin. Resicin teosta en ole itse lukenut, mutta käyn kiinni, kunhan saan sen käsiini.

Myös jo vanha mutta hyvä kirja on
Peter Maass: Love Thy Neighbor: A Story of War

sekä historiasta 1990-luvun alkuun ulottuvat
Noel Malcolm: Bosnia: A Short History
Noel Malcolm: Kosovo: A Short History

Uudempiakin varmaan on.