Olisiko mahdollista saada tietoa mikä on tuo mökin sisältä löytynyt ”kuoriainen”?

Kysytty

Olisiko mahdollista saada tietoa mikä on tuo mökin sisältä löytynyt ”kuoriainen”?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi olla karekuoriainen (Megatoma undata).

Karekuoriainen esiintyy luonnossa lahopuissa, joissa sen toukat elävät usein erilaisten pistiäisten ja lintujen pesissä. Laji voi esiintyä myös vanhoissa hirsirakennuksissa, mutta sen toukat aiheuttavat vain harvoin merkittäviä tuhoja luonnonkuituisille materiaaleille ja nahalle.

Karekuoriaisen tunnistaa värityksestä. Mustan kuoriaisen peitinsiivissä on kaksi aaltoilevaa epämääräistä valkoisten suomujen muodostamaa poikkivyötä ja etuselän takakulmissa on vaaleat laikut. Laji on kooltaan 3,5–5,9 mm ja muodoltaan pitkän soikea.

Aikuiset karekuoriaiset talvehtivat ja ne lähtevät liikkeelle alkukesällä etsimään ravintoa ja lisääntymiskumppaneita. Muninta tapahtuu lahopuissa oleviin hyönteisten käytäviin tai maassa pesivien pistiäisten pesien ympäristöön.

Aikuiset karekuoriaiset syövät kukkien siitepölyä ja ne käyvät myös puiden mahlavuodoilla. Toukat käyttävät ravintonaan erilaisia orgaanisia materiaaleja, mutta erityisesti kuolleita hyönteisiä ja hyönteisten ulosteita. Ne voivat syödä myös kimalaispesissä sinne varastoitua siitepölyä.

karekuoriainen - Megatoma undata | Yleiskuvaus | Suomen Lajitietokeskus