Olisiko mahdollista saada suosituksia kirjoista joissa päähenkilö lähtee opiskelemaan /opiskelee yliopistossa 1800 ja 1900 luvuilla? Tyylillisenä esimerkkinä…

Kysytty

Hei,
Olisiko mahdollista saada suosituksia kirjoista joissa päähenkilö lähtee opiskelemaan /opiskelee yliopistossa 1800 ja 1900 luvuilla? Tyylillisenä esimerkkinä Montgomeryn Annan Unelmavuodet ja myös esim. Merri Vikin Lotta-sarjan tietyt osat. Ulkomailla tai Suomessa, molemmat käy. Erityisesti toivoisin opiskelijaelämän kuvausta Helsingistä mainitulla aikavälillä. Yliopistokaan ei ole pakollinen, lähinnä haluaisin itse opiskelemaan muuttaessa lukea kirjoja muista nuorista toisina aikoina samassa tilanteessa, eli myös esim historiallisissa kirjoissa käy työn yms perässä muuttaminen.

Olisikohan tällaisia? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Mainitsemasi esimerkit olivat nuortenkirjoja. Toivottavasti aikuisten kirjatkin käyvät. Tässä joitain esimerkkejä:

  • Havaste, Paula : Kaksi rakkautta. Gummerus, 2012. – Perheenäiti jatkaa opintojaan sodan aikana Helsingin yliopistossa. Epäsovinnainen rakkausromaani.
  • Laulajainen, Leena : Maria ja taikalyhty : romaani nuoreta Maria Jotunista. Tammi, 2011. 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun vuosiin sijoittuva nuortenromaani. Nuori Maria Jotuni opiskelee Helsingin yliopistossa saatuaan vapautuksen sukupuolestaan. Kirjailijan ura on alussa.
  • Hämeenanttila, Virpi : Suden vuosi. Otava, 2003. – Nuori nainen opiskelee kirjallisuutta Helsingin yliopistossa. Elämää varjostaa sairaus, epilepsia.  Rakkaus naimisissa olevaan runouden opettajaan muuttaa elämän. Voiko epäsovinnainen rakkaus onnistua?
  • Peltonen, Niko-Aslak : Kevätjää. Nysalor, 2020. Vuoteen 1922 sijoittuva romaani. Päähenkilöinä Helsingin yliopistossa opintonsa aloittava sisar ja hänen nuorempi veljensä. Ajan aatteina kilpailevat äärioikeistolainen heimoaate ja moderni eurooppalaisuus.
  • Pennanen, Eila : Ennen sotaa oli nuoruus : ylioppilasromaani. WSOY, 1942. Kuvaus fuksivuoden opiskelijoista Helsingin yliopistossa lukuvuonna 1938-39. Opiskelua, politiikkaa, osakuntaelämää, seurustelua.
  • Tuominen, Pirjo : Hyvästi vinttikamarit. Tammi, 2023. Nuoret naiset muuttavat Helsinkiin opiskelemaan 1960-luvulla. Päähenkilö opiskelee Helsingin kauppakorkeakoulussa. Viihderomaani.
  • Waltari, Mika : Palava nuoruus. Isästä poikaa -trilogian kolmas osa. Kertoo opiskelusta Helsingin yliopistossa 1930-luvun alussa. Ilmeisesti osittain omaelämäkerrallinen teos.

Tyylillisesti kovasti toisenlaisia Helsingin yliopistossa opiskelusta kertovia kirjoja:

  • Kauranen, Anja : Sonja O kävi täällä. WSOY, 1981. Aikanaan kohua herättänyt esikoisromaani, jonka päähenkilö opiskelee Helsingin yliopistossa. Vahvasti eroottinen lataus.
  • Raunio, Katja : Käy kaikki toteen. Teos, 2015. – Esikoisromaani, jonka päähenkilöt opiskelevat filosofiaa Helsingin yliopistossa.  Kokeilevaa kirjallisuutta, tyyli vaihtelee proosarunosta käsikirjoituksen tyyliin.

Opiskelua muissa yliopistoissa

  • Rönkä, Antti : Jalat ilmassa, Gummerus, 2019 – Omassa koulussaan koulukiusattu poika aloittaa opinnot (Jyväskylän) yliopistossa.
  • Vaahtera, Veera : Onnellisesti eksyksissä. Tammi, 2012. – Chick lit -kirja, joka kertoo humanistiopinnoista nimeämättömässä yliopistossa.

1 ääntä

Kommentit

M. A. Nummisen romaani Helsinkiin: opiskelija Juho Niityn sivistyshankkeet 1960–1964 (2020) kertoo opiskelusta Helsingin yliopistossa otsikossa mainittuina vuosina. Sen innoittajana on puolestaan ollut Juhani Ahon pienoisromaani Helsinkiin (1889), jossa nuori ylioppilas samalla tavalla muuttaa Helsinkiin yliopisto-opintoja varten.