Olisiko kirjasuosituksia noin 7-vuotiaalle siskolle ja noin 4-vuotiaalle veljelle, joissa samaistuttavasti kerrottaisiin onnistuneista yhteisistä leikeistä ja…

Kysytty

Olisiko kirjasuosituksia noin 7-vuotiaalle siskolle ja noin 4-vuotiaalle veljelle, joissa samaistuttavasti kerrottaisiin onnistuneista yhteisistä leikeistä ja/tai että sisarus on rakas ja kiva olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakusanoilla sisarukset ja lastenkirjallisuus löytyy kirjaston tietokannasta monenlaisia kirjoja sisaruudesta. Kuitenkin aivan ensimmäiseksi minulle tuli mieleen runsaasti kuvitettu Teija Rekolan lastenromaani Eetu ja ruma Rusina. Siinä Eetu oppii tykkäämään siskostaan, vaikka aluksi sisko on ihan kamala. Samantyyppinen asetelma on Anneli Kannon kuvakirjassa Perttu Virtanen ja kamala kateus. Sinikka ja Tiina Nopolan Heinähattu ja Vilttitossu -sarjassa sisaruus on tärkeä aihepiiri. Muita vinkkejä: Langreuterin Kaverit kaikesta huolimatta, Scharenbergin Tänään ei riidellä, Känkäsen Ilo irti, Apo Aapponen!, Jarmanin Isoveli auttaa sekä Franklin-kilpikonnasta kertovat kirjat Franklin ja Harriet & Franklin antaa anteeksi.