Olisiko kirjastossa kenelläkään tietoa, mistä on kyse ympäri Helsinkiä ripotelluissa, kaiverretuissa lukoissa? Ne eivät ole lemmenlukkoja. Katajanokan vankilan…

Kysytty

Olisiko kirjastossa kenelläkään tietoa, mistä on kyse ympäri Helsinkiä ripotelluissa, kaiverretuissa lukoissa? Ne eivät ole lemmenlukkoja. Katajanokan vankilan muuriin on kiinnitetty lukko, jossa lukee VAPAUS. Pengerkadun rappusissa Kalliossa on lukot, joissa lukee TÄNÄÄN ja HUOMENNA. Harakan saaren laiturissa on lukko, jossa lukee TOISAALLA. Ja päärautatieaseman tolpassa oli 10-15 vuoden ajan lukko, jossa luki ODOTUS, mutta se on viimeisen kolmen vuoden aikana kadonnut. Lukot ovat kaikki täsmälleen samanlaisia ja ne kuuluvat selvästi samaan sarjaan. Google street view -kuvien mukaan ainakin osa lukoista on ollut paikallaan vähintään vuodesta 2009 saakka.

Vastaus

Vastattu

Emme valitettavasti löytäneet tietoa lukoista. Jos kyseessä olisi vaikkapa taidetempaus, voisi Helsingin kaupungin museo tai Kysy museolta -palvelu osata auttaa.