Olisi kiinnostavaa tietää, miten "oltiin tuppisilla" ja mitä kaikkea siihen liittyi? Olen lukenut, että tämä on on jonkin sortin kosioleikki, jota nuoret…

Kysytty

Hei!
Olisi kiinnostavaa tietää, miten "oltiin tuppisilla" ja mitä kaikkea siihen liittyi? Olen lukenut, että tämä on on jonkin sortin kosioleikki, jota nuoret kisailivat menoissaan. Tytölle laitettiin tuppivyö lanteille ja poika yritti livauttaa puukkonsa tuppeen. Tyttö hyväksyi tämän tai ei. Tuliko heistä sitten pari? Mitä siinä tilanteessa puhuttiin, vaiko mitään? Milloin ja missä päin Suomea tätä leikittiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

vähänlaisesti tietoa löytyy, mutta tuo mtvuutisten artikkeli (linkki alla) antaa aika hyvän kuvauksen tuppikosinnasta. Jutun mukaan 1700-1800-luvulla ainakin Karjalan kannaksella käytössä ollut viikinkiaikainen kosimistapa.

Jutussa on käytetty lähteenä teosta: Sarmela Martti, 2007, Suomen Perinneatlas

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-erikoisesti-kosittiin-ennen-tu…