Kaksi novellia lukion äidinkielen tunneilta kolmenkymmenen vuoden takaa

Kysytty

Hei!
Olisi kaksi novellia hakusessa lukion äidinkielen tunneilta kolmenkymmenen vuoden takaa. Ensimmäisessä tarinassa joukko naisia on kokoontunut kahvittelemaan juuri naimisiin menneen ystävättären luo. Ystävättären uusi mies käyttäytyy erittäin epäsovinnaisesti, vilahtelee hihitellen huoneesta toiseen ja piiloutuu sohvan alle huutelemaan rumia sanoja tai jotain vastaavaa. Naimisiin menneen ystävättären nimi on muistaakseni Jutta (?) Orava.

Toinen novelli kertoi nuoresta miehestä nimeltään Joel (?) Jäävi, joka oli vegaani (aikana, jolloin käsitettä ei juuri tunnettu) ja lopulta kieltäytyi syömästä myös kasviksia, koska ne saattavat tuntea kipua.

Onko mahdollista löytää kyseisiä novelleja näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu

Muistellut novellit ovat Veikko Huovisen Jutta Grahnin mies (alun perin kokoelmasta Rasvamaksa) ja Leena Krohnin Puhdas omatunto (Kertomuksia).