Olin lapsena,50- luvulla Tampereella Pyynikin kesäteatterissa perheeni kanssa.Mieleeni on jäänyt,että em. katsomoon näkyi iso kahvipannu Pyynikin harjulla…

Kysytty

Olin lapsena,50- luvulla Tampereella Pyynikin kesäteatterissa perheeni kanssa.Mieleeni on jäänyt,että em. katsomoon näkyi iso kahvipannu Pyynikin harjulla.Onkohan siellä ollut jokin paahtimo tai Pauligin tehdas tms?

Vastaus

Vastattu

Tutkin koko joukon Pyynikki-aiheisia kirjoja ja valokuvia enkä ainakaan niistä löytänyt selitystä kysymyksessä esitetylle muistikuvalle isosta kahvipannusta Pyynikin harjulla. Pysyviä rakennelmia 50-luvun Pyynikillä olivat kesäteatterin ohella Rosendahlin ravintola nykyisen hotellin paikalla, Suomen Trikoon tehdasalueen rakennukset ja Pyynikintien toisella puolella Pyynikin huvilat (joista viimeinen purettiin vuonna 1961), vesikioski (joka purettiin vuonna 1954) ja näkötorni. Uimarannalla kesäteatterin alueen vieressä on ollut tilapäisiä kesäkioskeja, mutta nämä eivät kuitenkaan teatterista katsottuna ole sijainneet harjun suunnassa. Kahvinpaahtimoita ei näillä tienoilla ollut, ja 50-luvulla Pauligin Tampereen konttori ja varasto majailivat Vuolteenkadulla Ratinassa.

Pauligin iso kahvipannumainos oli Koskilinnan katolla Hatanpäänvaltatie 2:ssa (missä Pauligin Tampereen-konttori oli vuosina 1925–37). Pauligin kahvipannu oli "aikanaan ensimmäinen putkimainos Tampereella ja lisäksi tällä alalla ensimmäinen kuvamainos" (Tammerkoski 3/1954).

Pauligin kahvipannun Koskilinnan katolla voi nähdä tässä kuvassa: Tampereen museot