Olin eräässä yleisessä tilaisuudessa (huutokauppa), jossa myytiin tavaraa maksupäätteen kautta. Siellä meklari pyysi sammuttamaan mobiilidatan kännykästään,…

Kysytty

Olin eräässä yleisessä tilaisuudessa (huutokauppa), jossa myytiin tavaraa maksupäätteen kautta. Siellä meklari pyysi sammuttamaan mobiilidatan kännykästään, joka sitä käyttää. Eli miten se vaikuttaa maksuliikenteeseen?

Vastaus

Vastattu

Mobiilidatan käytön kytkeminen pois päältä maksupäätteen käytön aikana voi olla tarpeen maksuliikenteen sujuvuuden varmistamiseksi, erityisesti jos maksupäätteet käyttävät samaa mobiiliverkkoa kuin läsnäolijat. Tämä johtuu siitä, että mobiilidatan käyttö muiden laitteiden kautta voi kuormittaa verkkoa, mikä voi hidastaa maksupäätteiden yhteyksiä tai aiheuttaa häiriöitä.

Lisätietoja mobiiliverkkojen toiminnasta ja tiedonsiirron vaikutuksista löytyy Traficomin verkkosivuilta sekä heidän ylläpitämästään "Bittimittari" -palvelusta, joissa käsitellään muun muassa mobiiliverkkojen kattavuutta ja niiden kuormittumista​.

Lähteet:

Coverage of mobile broadband services | Tieto Traficom
Yleistä nettiyhteyksistä | Bittimittari.fi