OLIKO TÄLLÄNEN AUTOMALLI JOSKUS KUN RENAULT GOELLETTE JA ONKO NÄITÄ ENÄÄ REKISTERISSÄ

Kysytty

OLIKO TÄLLÄNEN AUTOMALLI JOSKUS KUN RENAULT GOELLETTE JA ONKO NÄITÄ ENÄÄ REKISTERISSÄ

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alun perin Renaultin pakettiauton mallinimi oli ”1000 kg” (myöhemmin Renault Voltigeur) Vuosina 1959-1965 tuotannossa ollut saman malliston 1400 kg pakettiauto sai myöhemmin nimekseen Renault Goélette. Helsingin Sanomien aikakone löytää Goéletten myynti-ilmoituksia lehdestä vielä 1980-luvultakin. Autoa kaupiteltiin myös retkeilykäyttöön muokattuna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_1_000_kg

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/muistatko-sodan-jalkeen-puurunko-pa…

Traficomin tilastoista voi tutkia "Liikennekäytössä olevat henkilö- ja pakettiautot merkeittäin ja malleittain" -tilastoa:

https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ajoneuvokannan-tilastot?toggle=Aj…

Tilastosta "Liikennekäytössä olevat kuorma-, linja- ja erikoisautot merkittäin ja malleittain" näyttäisi löytyvän yksi liikennekäytössä oleva Renault Goélette.

Museoajoneuvorekisterissä Renault Goélette -autoja saattaa myös olla.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Voih, pakettiauto retkikäyttöön muokattuna tuo heti mieleen Jacques Tatin elokuvan Trafic (1971). Mahtoikohan kyseinen automalli olla siinä mukana.

Voi olla, että tässä puheena ollut Renault Goélette vilahti jossain kohtauksessa, mutta se Trafic-elokuvan "tähtiroolissa" ollut auto oli Renault 4 Fourgonnette. Paljon pienempi ja henkilöautomaisempi kuin Goélette, johon mahtui pelkkää kuormaa 1,4 tonnia eli suunnilleen kaksi kertaa sen verran kuin Renault 4 painoi.