Oliko syyskuun alku vuonna 1971 poikkeuksellisen lämmin Moskovassa?

Kysytty

Oliko syyskuun alku vuonna 1971 poikkeuksellisen lämmin Moskovassa?

Vastaus

Vastattu

Vanhan Berlitz-matkaoppaan mukaan syyskuisessa Moskovassa päivän ylin lämpötila oli keskimäärin 16°C. Vuoden 1971 lukemat ovat tähän suhteutettuna jokseenkin normaaleja. 1.9. lämpötila kohosi peräti 22 asteeseen ja 12.9. mitattiin 20 astetta; toisaalta 8.9. yllettiin vain 8 asteeseen. Muutoin syyskuun ensimmäisellä puoliskolla lämpötilat vaihtelivat välillä 12°–17° C.