Oliko suomessa autonvuokrausta jo vuonna 1963?

Kysytty

Oliko suomessa autonvuokrausta jo vuonna 1963?

Vastaus

Vastattu

Kyllä oli, esimerkiksi Turun puhelinluettelossa 1963 mainitaan useita autovuokraamoja.

2 ääntä

Kommentit

Erään toisen alueen puhelinluettelossa oli Autonvuokraus-/Vuokra-auto- otsikon alla pirssejä eli takseja.

Nykysuomen sanakirjaan "autovuokraamo" tuli viimeisen osan (1961) loppuun, jossa on täydennyksiä aikaisemmin ilmestyneiden osien hakusanoihin.

Niin, "vuokra-auto" oli taksin vanha yleinen nimitys, mutta kyllä varsinaisia autovuokraamoja oli silti jo olemassa vuoden 1963 Suomessa.

Tekniikan Maailman 5/1960 autoliitteessä on aiheesta artikkeli, jossa todetaan: "Suomessa harjoitti sodan jälkeen mm. AK [= Automobiili Klubi, nykyinen Autoliitto] pienessä mitassa autojen vuokraustoimintaa, mutta lähinnä kait johtuen kysynnän puutteesta ei maassamme ole päässyt tällä alalla liiketoiminta paisumaan kovin suureksi. Eräät alan yritysten vararikot 1950-luvun alkupuolella ovat ehkä osaltaan hidastaneet yrittäjäinnostusta tällä alalla. Tiettävästi maamme vanhin autojen vuokrausliike on VW-Autopalvelu Olavi Alsta Porissa ja sekin aloitti toimintansa vasta v. 1952."

Vuoden 1963 sanomalehdistä hakemalla selviää, että nimenomaan tuon vuoden kuumin uutuus alalla oli lokakuussa aloittanut AAVO eli Aseman Autovuokraamo, joka tarjosi mahdollisuutta varata autovuokraus VR:n junalipun yhteydessä ja saada auto käyttöön junamatkan pääteasemalta. Mukana olivat aluksi Helsinki ja Tampere, ja vuodenvaihteen jälkeen mukaan tulivat Kouvola, Kuopio, Oulu, Pori, Seinäjoki ja Turku. Palvelu vaikuttaa olleen toiminnassa jonkin aikaa, koska siitä löytyy mainintoja vielä 70-luvun lehdistäkin.

Mittariauto.

Hieno täydennys, Tommi.
niin mitä mittariautosta - sehän on taksi.