Oliko Suomessa 1. tai 2. maailmansodan aikana tiettyjä ammatteja, joiden harjoittajat saivat automaattisesti vapautuksen rintamalle lähdöstä? Miksi tätä ryhmää…

Kysytty

Oliko Suomessa 1. tai 2. maailmansodan aikana tiettyjä ammatteja, joiden harjoittajat saivat automaattisesti vapautuksen rintamalle lähdöstä? Miksi tätä ryhmää tai ammatteja kutsuttiin?

Vastaus

Vastattu

Ensimmäisen maailmansodan aikana Suomessa ei ollut käytössä asevelvollisuutta.

Toisen maailmansodan aikaisen vuoden 1942 asevelvollisuuslain 19 § toteaa seuraavaa:

"Asetuksella voidaan määrätä toistaiseksi jätettäviksi kutsumatta palvelukseen sodan aikana valtion, kunnan ja seurakunnan viran tai toimen haltijoita, jos se tärkeän yleisen edun vuoksi harkitaan välttämättömäksi, niin myös niitä liikenne- ja tiedoituslaitosten virassa tai toimessa olevia, joiden palvelukseen kutsuminen voisi maanpuolustuksen haitaksi saattaa mainittujen laitosten toiminnan vaaranalaiseksi.

Liikekannallepanon sattuessa voidaan myös erityisten ammattien harjoittajia ja muita yksityisiä henkilöitä, joiden palvelukseen kutsuminen saattaisi puolustusvoimien varustamisen tai ylläpidon, yleisen talouden tai muita yleisiä etuja vaaranalaisiksi, toistaiseksi vapauttaa siitä."

Yhtenäistä kattotermiä ei ammatin vuoksi palveluksesta vapautetuilla näyttäisi aikalaislainsäädännössä olevan. Nykyään puhutaan henkilövaraamisesta, joka on käännetty suomi.fi -palvelun lomakkeella englanniksi "reserved occupation".