Oliko Suomen Vapaakirkossa naispappeus aikaisemmin kuin evankelis-luterilaisessa?

Kysytty

Oliko Suomen Vapaakirkossa naispappeus aikaisemmin kuin evankelis-luterilaisessa?

Vastaus

Vastattu

Ei ollut. Suomen Vapaakirkko hyväksyi naispappeuden marraskuussa 2002. Evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäiset naispapit vihittiin virkaansa 6.3.1988.

Lähde: Rantala, Marjaana: Sukupuoli ja auktoriteetti: Suomen Vapaakirkon naispastorikysymys vuosina 1980-2003. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/168229

5 ääntä

Kommentit

Ovatkohan hyväksymisen ajankohta (2002) ja ensimmäisten vihkimysten päivä (6.3.1988) aivan vertailukelpoisia? Suomen ev.lut. kirkon kirkolliskokous hyväksyi naispappeuden jo vuonna 1986.

Toteutuksen valmistelu otti luonnollisesti aikansa isossa organisaatiossa. Niinpä maaliskuussa 1988 sai vihkimyksensä lähes sata naisteologia useassa tuomiokirkossa samanaikaisesti. Kokonaismäärä ylitti 100:n rajan jo huhtikuussa, kun suurimmassa hiippakunnassa oli jo toisen naisryhmän vuoro. Mikäli Helsingin hiippakunta olisi jaettu (= Espoon hiippakunta perustettu) hieman aikaisemmin, olisi uusmaalaisia vihittäviä ollut alttarin ääressä myös Espoossa 6. maaliskuuta.