Oliko ennen niin että piti suorittaa lisensiaatin tutkinto, ennen kuin pystyi suorittamaan tohtorin tutkinnon?

Kysytty

Oliko ennen niin että piti suorittaa lisensiaatin tutkinto, ennen kuin pystyi suorittamaan tohtorin tutkinnon? Miten pitkä ajallinen ero oli keskimäärin lisensiaatin ja tohtorin tutkinnon suorittamisen välillä? Tehtiinkö ne lyhyen ajan sisällä toisistaan, melkein perätysten?

Suurin osa uusista väitöskirjoista tekee ne joilla on aiemmin suoritettuna "perustutkinto" eli maisterin tutkinto. Miten yleistä tai harvinaista on nykyisin se että tekee ensin lisensiaattityön ja sitten väitöskirjan?

Vastaus

Vastattu

Lisensiaatintutkinto perustettiin vuonna 1954 Helsingin yliopistossa ja otettiin käyttöön myös muissa korkeakouluissa vapaaehtoisena välitutkintona. Lisensiaatintutkintoon kuuluu lisensiaatintyö sekä muita opintoja. Tietoa siitä, millainen ajallinen ero lisensiaatin ja tohtorin tutkinnoilla keskimäärin on ollut en löytänyt. Päätoimisen opiskelijan on nykyään mahdollista suorittaa tohtorin tutkinto noin neljässä vuodessa. Helsingin yliopiston sivujen mukaan lisensiaatintutkinto suoritetaan nykyään tyypillisesti silloin, kun väitöskirjatyön edistäminen on osoittautunut hankalaksi ja epävarmaksi esimerkiksi elämäntilanteen tai muiden muuttuneiden olosuhteiden vuoksi.

Tilastokeskuksen sivuilla on mahdollista hakea tilastoja suoritetuista tutkinnoista. Niistä näkyy, että lisensiaatintutkintojen määrä on laskenut huomattavasti viime vuosikymmenten aikana. Kun vuonna 2001 lisensiaatintutkintoja suoritettiin 7 512 ja tohtorintutkintoja 13 492, vuonna 2022 vastaavat luvut olivat 385 ja 18 746 (https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__opiskt/statfin_o…).

Muut lähteet:

Helsingin yliopiston Opiskelu-palvelu: https://studies.helsinki.fi/ohjeet/artikkeli/lisensiaatintutkinto

Lampinen, Osmo: Suomalaisen korkeakoulutuksen uudistaminen (Opetusministeriön julkaisuja 2003:25)