Oletetaan että Kiina hyökkää Taiwaniin. USA tulee apuun puolustamaan Taiwania joten USA on sodassa Kiinan kanssa. Onko NATO ja Suomi tällöin osallisena…

Kysytty

Oletetaan että Kiina hyökkää Taiwaniin. USA tulee apuun puolustamaan Taiwania joten USA on sodassa Kiinan kanssa. Onko NATO ja Suomi tällöin osallisena konfliktissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Atlantin sopimuksen 6. artikla rajaa 5. artiklan soveltamisen "Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa sijaitsevaan osapuolen alueeseen, Ranskan Algerian departementteihin, Turkin alueeseen tai osapuolen lainkäyttövaltaan kuuluviin saariin, jotka sijaitsevat Kravun kääntöpiirin pohjoispuolisella Pohjois-Atlantin alueella." Mahdollinen konflikti Tyynellämerellä jäisi sopimuksen puitteissa Naton toiminta-alueen ulkopuolelle. Aiheeseen liittyvää problematiikkaa on pohdittu laajemmin Ilta-Sanomissa elokuussa 2022.

Lähteitä: