Olen yrittänyt varata netin kautta seuraavia kirjoja: Lehtolainen Leena; Henkivartija ja Pakkanen Outi; Muistivirhe enkä ole löytänyt kumpaakaan. Onko niin,…

Kysytty

Hei!

Olen yrittänyt varata netin kautta seuraavia kirjoja:
Lehtolainen Leena; Henkivartija ja
Pakkanen Outi; Muistivirhe
enkä ole löytänyt kumpaakaan.
Onko niin, ettei näitä kirjoja löydy kirjastosta? Onko nämä tulossa lainattavaksi, jos niin koska?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseiset teokset ovat toki tulossa HelMet-kirjastoihin lainattaviksi, mutta kirjastot saavat tilaamansa aineiston lainauskuntoon vasta luetteloinnin ja muun käsittelyn jälkeen. Yleensä uutuusaineisto saadaan lainattavaksi suurinpiirtein 1-2 kuukauden kuluttua julkaisupäivästä, mutta suosittu aineisto pyritään saada lainattavaksi aiemminkin, niin pian kuin suinkin ehtii.

Henkivartija ja Muistivirhe ovat molemmat kirjoja, jotka pyritään saamaan julkaisun jälkeen hyvin pian lainattaviksi, mutta käsittely vie kuitenkin joitain viikkoja. Mitään tarkkaa aikaa ei voi luvata. Henkivartija julkaistaan elokuussa ja Muistivirhe syyskuussa, joten kannattaa vain välillä hakea HelMetistä syy-lokakuussa näitä kirjoja - tietueet tulevat HelMet-aineistotietokantaan heti, kun näitä kirjoja voi lainata ja varata.