Olen yrittänyt etsiskellä 90-luvun teinivuosieni nuortenkirjaa. Hahmoilla oli englanninkieliset nimet - eli kyseessä todennäköisesti käännöskirja…

Kysytty

Hei! Olen yrittänyt etsiskellä 90-luvun teinivuosieni nuortenkirjaa. Hahmoilla oli englanninkieliset nimet - eli kyseessä todennäköisesti käännöskirja. Hahmovalikoimassa kaksi sisarta, joiden välisiä tensioita ja perheasioita käsitellään, samaten nuoremman sisaren koulu/yläasteasioita. Nuorempi sisar ihastui Zack -nimiseen poikaan, joka oli - haa - peräti vuoden nuorempi, kahdeksasluokkalainen kun tyttö oli ysiluokalla. Kirja käsittelikin tätä kautta iän, kypsymisen, kohtaamisen, ennakkoluulojen ja ryhmäpaineen teemoja.

Siskojen välille oli kirjoitettu hyvä hetki lapsuusmuiston kautta: lapsena ensilumen sataessa sitä oli haettu keittiöön ja vatkattu siitä sokerin kanssa lumivaahtoa - ja kaiken keskinäisen skisman keskellä siskokset tekivät teini-ikäisinä saman ensilumen alkaessa sataa.

Löytyisiköhän näillä määreillä kukaties tämä vanha suosikkini?

Vastaus

Vastattu

Mahdollisesti kyseessä voisi olla Paula Danzigerin nuortenromaani Miksi aina minä (Otava, 1987) Alkuteoksen nimi on Can You Sue Your Parents for Malpractice? Helmet-kirjastoissa teos on vielä saatavilla Pasilan varastosta.

Parinkin verkkosivuston selostukset kirjan tapahtumista näyttäisivät melko hyvin sopivan muistikuviisi.

https://www.goodreads.com/book/show/131851.Can_You_Sue_Your_Parents_for…

https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Literature/CanYouSueYourParentsF…