Olen yrittänyt etsiä erästä edesmenneen mummini lausumaa ja hänelle tärkeää runoa (runon nimeä,tekijää ja itse runoa/värssyä). Se on kirjoitettu ylös viime…

Kysytty

Hei,
olen yrittänyt etsiä erästä edesmenneen mummini lausumaa ja hänelle tärkeää runoa (runon nimeä,tekijää ja itse runoa/värssyä). Se on kirjoitettu ylös viime talvena siten kuin 94-vuotias mummini sen muisti. Hän oli aikoinaan joutunut opettelemaan sen ulkoa kansakoulussa 1920-30-luvulla,joten runo voi olla hyvinkin 1800-luvulta tai 1900-luvun alusta.
Mistähän minun kannattaisi alkaa etsiä runoa, kun netti ei tunnu auttavan; onkohan mitään toivoa? Runo vaikuttaa Saimi Harmajan tyyliseltä. Siitä on tiedossa vain tämä katkelma (jotkin sanat voivat olla hieman eri muodossa kuin alkuperäisessä eivätkä pilkut varmaankaan oikeilla paikoillaan):

On yö, ovelle joku hiljaa lyö.
Ken siellä?
Ovi avautuu, mies yöhön katsoo, paistaa kuu.
Ei ketään näy, vain jossain askel poispäin käy.
Yön äänet kaukaa huhuilee. Ne itkee,kirkuu,vaikenee.
Mua kutsuu herra, tunnen sen.
On jossain joku ihminen.
Jos tahdot minut pelastaa, oon valmis, johda kulkijaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä runoa ei ole tunnistettu. Sitä on kysytty kirjastojen yhteisellä tietopalvelun sähköpostilistalla, ja jos sitä kautta vastaus löytyy, ilmoitan sinulle.

Runo voisi olla aapisesta tai kansakoulun lukukirjasta. Helsingin kaupunginkirjaston kirjavarastossa Pasilan kirjastossa on paljon myös näin vanhoja aapisia ja lukukirjoja. Jos haluat tulla selaamaan kirjoja, löydät tiedon aukioloajoista alta:

Kirjavarastossa avoimet ovet 16.1.-15.5.2013
keskiviikkoisin klo 13-18

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastauksen lopussa annettu linkki ei toimi. Kokeiltu kahdesti eri koneilta.

Nyt pitäisi linkinkin toimia. Kirjavaraston ovet ovat avoinna keskiviikkoisin klo 13-18.